Laatste alarmering:
Datum gisteren Tijd 23:51:06 Br Woning (schoorsteen) (inci-03) (pers. In Object:) (vrijstaand) Sluiswachter... Prio Hoog Eenheid | Brandweer Flevoland (OvD Zuid - Info)
maandag 23 oktober 2017

MAANDAG 15|12

Politie meer op straat en minder in bureau

De politie is steeds vaker aan het werk in de wijk dankzij het gebruik van digitale middelen en moderne technologie. Burgers en bedrijven kunnen kiezen uit verschillende mogelijkheden om met de politie in contact te komen: persoonlijk, telefonisch of via internet. In haar communicatie richting de burger maakt de politie zelf ook volop gebruik van moderne media. Denk aan actief gebruik van social media, maar ook politie.nl, Opsporing Verzocht en 3D-aangifte.

 

Met al deze ontwikkelingen verandert de maatschappelijke rol van ‘het politiebureau’. Aangiften kunnen niet alleen op het politiebureau, maar ook telefonisch, via internet of zelfs bij de burger thuis worden opgenomen. Meldingen kunnen niet alleen telefonisch, maar ook via internet worden doorgegeven. Voor spoed blijft het altijd noodzakelijk om 112 te bellen. Vragen aan de wijkagent kunnen ook gesteld worden in een Direct Message op Twitter, en tips over rechercheonderzoeken bij Opsporing Verzocht worden tegenwoordig eenvoudig via een second screen doorgegeven aan de politie.

 

De dienstverlening van de politie wordt in de toekomst nog verder vergroot en geoptimaliseerd. Op dit moment zijn ongeveer 1.500 wijkagenten actief op twitter. Het landelijke Twitteraccount van de politie heeft 128.000 volgers en het landelijke Facebookaccount heeft bijna 17.000 volgers. En van de mogelijkheid om via internet aangifte te doen van eenvoudige feiten maken jaarlijks al ruim 400.000 mensen gebruik.

 

Politiebureaus

Deze ontwikkelingen maken duidelijk dat de politie steeds minder afhankelijk zal zijn van traditionele politiebureaus. In goed overleg met de burgemeesters is daarom besloten om een aantal bureaus op termijn te sluiten omdat deze vierkante meters door de politie niet meer worden gebruikt. Ook de politie moet efficiënt met haar financiële middelen omgaan. Daartoe behoort ook het afstoten van niet-gebruikte kantoorruimte. Een ontwikkeling die overigens in meerdere branches al heel gebruikelijk is sinds de intrede van moderne digitale middelen.

 

Efficiënt maar dichtbij

De nieuwe manier van werken beschrijft de politie als ‘efficiënt, maar wel dichtbij’. Hierbij past een nieuwe kijk op huisvesting. Traditionele politiebureaus waar echt nodig, en daarbij een reeks laagdrempelige politiesteunpunten op (neutrale) locaties. Denk aan een ruimte in een gemeentehuis of wijkcentrum. Burgers kunnen daar terecht voor het doen van aangifte, soms in 3D-contact met een politiemedewerker op afstand, of voor een gesprek met bijvoorbeeld de wijkagent.

 

Afspraken met burgemeesters

Welke bureaus in de toekomst open zullen blijven en waar steunpunten zullen verschijnen, is onderwerp van gesprek tussen politiechefs en burgemeesters. Samen maken zij afspraken over openingstijden, mogelijkheden en eventuele steunpuntlocaties. Sluiting van bureaus of aangepaste openingstijden wijzigen niets aan de belofte dat de politie 24/7 beschikbaar is. Overigens: niet alle aangemerkte politiebureaus sluiten meteen. Het besluit wordt geleidelijk uitgevoerd, met in 2025 de definitieve situatie.

 

Burgers kunnen dus in toenemende mate zelf kiezen wanneer en op welke manier zij in contact komen met de politie. Welk middel zij ook kiezen; de politie is er altijd. Voor een veiliger Nederland.